خرید لوازم خانگی برقی

فروش اقساطی لوازم خانگی بدون چک،فروش اقساطی لوازم خانگی اسنوا،فروش اقساطی لوازم خانگی بوش،شرایط فروش اقساطی 36 ماهه اسنوا

خرید لوازم خانگی برقی

فروش اقساطی لوازم خانگی بدون چک،فروش اقساطی لوازم خانگی اسنوا،فروش اقساطی لوازم خانگی بوش،شرایط فروش اقساطی 36 ماهه اسنوا

ارزشیابی و تجارب سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱ ب.ظ

به گزارش بانک فایل پژوهشی معلمان قبل از بحث پیرامون تجارب سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی  باید گفت :ارزشیابی یکی از فعالیتهای بسیار ضروری و مستمر آموزشی است که به معلم امکان می دهد که پس از تهیه ی طراحی آموزشی و سناریو و الگوی تدریس و استفاده از روشهای مختلف تدریس ، دریابد تا چه اندازه در تحقق هدفهای آموزشی موفق بوده است .


ارزشیابی و تجارب سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی موجب می گردد که :
۱٫معلم از اشکالات موجود در طراحی آموزشی و سناریو و الگوی تدریس خود آگاه گشته و از نحوه موفقیت و عدم موفقیت دانش آموزان و همچنین میزان آمادگی آنان برای انجام فعالیتهای بعدی با خبر گردد.
۲٫معلم از محاسن و معایب طراحی آموزشی و سناریو و الگوی تدریس خود مطلع گشته و شایستگی ابزارهایی را که در تجارب سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مورد استفاده قرار داده است ، دریابد .
امروزه تجارب سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در زمره فرایندهای بسیار مهم آموزش و پرورش به شمار می رود و از طریق آن آگاهی لازم درخصوص طراحی آموزشی و سناریو و الگوی تدریس ، گردآوری و تجزیه و تحلیل می شوند تا چگونگی و میزان تحقق هدفهای تعیین شده مورد بررسی و قضاوت قرار گیرند . به اعتقاد متخصصان برنامه ریزی آموزشی ، لازم است فعالیتهای آموزشی پس از برنامه ریزی به مرحله اجرا در آموده و سپس مورد ارزشیابی قرار گیرند . و سپس تجارب سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار گیرد. مطالعات نشان می دهد که برنامه ریزی ها اغلب تا اندازه ای خوب طرح ریزی شده ولی اجرای آنها اکثراً نا مطلوب و ارزشیابی در بیشتر مواقع به دست فراموشی سپرده شده یا اینکه به صورتی سطحی یا ظاهری یا حتی نادرست انجام می شوند . یا در برخی از موارد تجارب سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اصلا به رشته تحریر در نیامده است. 
اصولا ً وقتی صحبت از تجارب سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به میان می آید ، برخی از معلمان  را نوعی تکبر و غرور در شخصیت و گروهی از دانش آموزان را حالاتی ناراحت کننده از اضطراب و نگرانی در چهره ها ظاهر می گردد : زیرا ارزشیابی که یکی از فعالیتهای مهم آموزشی است در نظر دانش آموزان به صورت غول ترسناکی جلوه گر گشته و برخی از معلمان از آن به عنوان یک ابزار قدرت بهره جسته و بعضی از والدین به طور نا آگاه بر وحشت از آن دامن می زنند و بدین وسیله با فراهم ساختن زمینه های نامطلوب آموزشی ، نوعی وحشت و دلهره از ارزشیابی را در اذهان دانش آموزان شعله ور می سازند .
به نظر دست اندرکاران مسائل تربیتی ، امتحان یا ارزشیابی ، و ثبت تجارب سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی زمانی با اهمیت است که به عنوان وسیله ای جهت بهبود نگارش و اجرایطراحی آموزشی و سناریو و الگوی تدریس و ایجاد علاقه و انگیزه در دانش آموزان ، ابزاری برای کسب عادات صحیح تربیتی ، شیوه ای به منظور کسب اطلاع از پیشرفت تحصیلی و راهی جهت بهبود امر یادگیری دانش آموزان تلقی گردد.


انواع ارزشیابی 
در بررسی تجربیات معلمین در بحث تجارب سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی متوجه می گردیم که ارزشیابی به سه نوع : ۱٫ ارزشیابی تکوینی ۲٫ ارزشیابی پایانی و ۳٫ ارزشیابی تشخیصی تقسیم شده است  
الف) ارزشیابی تکوینی . این نوع ارزشیابی در زمانی که هنوز در حال یادگیری در حال شکل گرفتن است ، اجرا می گردد . در ارزشیابی تکوینی در اثر بازخوردها ، اطلاعات به طور مستمر جمه آوری می شود تا تصمیم گیری های لازم ، جهت افزایش اثر بخشی برنامه ها یا فعالیتها ، مورد استفاده قرار گیرد . 
ب) ارزشیابی پایانی . ارزشیابی هایی که امروزه در مدارس ما اعمال می شوند اغلب در زمره ی این نوع ارزشیابی قرار دارند . علت نامگذاری آن به ارزشیابی پایانی این است که با استفاده از آن می توان به اندازه گیریهای متراکم دانش آموزان در طول دوره آموزشی اقدام کرد . به کمک ارزشیابی پایانی می توان مشخص ساخت که پیشرفت کلی دانش آموزان در چه وضعی قرار داشته و تا چه میزان به هدفهای کلی درس ، دست یافته اند .
ج) ارزشیابی تشخیصی . کلیه فعالیتهای آموزشی و پرورشی با هدف ایجاد تغییرات مطلوب در دانش آموزان صورت می پذیرد و برای ایجاد هر نوع تغییر باید به آمادگی قبلی آنان توجه داشت . به بیان دیگر ، یادگیری هر مطلبی مستلزم یادگیری امری است که اساس یادگیری بعدی را تشکیل می دهد . ارزشیابی های فوق می بایست در راستای طراحی آموزشی و سناریو و الگوی تدریس صورت بگیرند.
به اعتقاد صاحبنظران ، ارزشیابی تشخیصی دارای دو هدف اصلی می باشد :
قرار دادن دانش آموزان در موقعیتی که قادر گردند یادگیری مطالب تازه را شروع کنند . 
کشف دلایل مشکلات آنان در دستیابی به هدفهای آموزشی .


با توجه به آنچه گفتیم معلمان در راستای طراحی آموزشی و سناریو و الگوی تدریس  برای انجام تجارب سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی احتیاج به منبعی غنی و قابل اعتماد دارند. بانک فایل پژوهشی معلمان این امکان را برای معلمان عزیز میسر ساخته که به آدرس https://moallemblog.com  مراجعه نموده و از هزاران فایل مفید و ارزشمند که در این پایگاه موجود است استفاده نمایند.
منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۳
postaj postaj

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی